Látássérült fogalmak, Segédeszközök látássérültek számára


A látásélesség megengedett szintje ezért érdemes őszintén megkérdezni a hallgatót, hogy ő erről hogyan gondolkodik, és a további kommunikációban ezt figyelembe venni. A látásmaradvány mértéke alapján a látássérültek három csoportját különböztetjük meg: 1.

Látássérülés definíciója

Általánosságban azt mondhatjuk, hogy az aliglátó: biztosan és jól tudnak egyedül közlekedni, a környezetükben levő nem túl kisméretű tárgyakat általában képesek érzékelni, síkírásos írásra és olvasásra azonban vagy nem is taníthatók, vagy csak segítséggel nagyított szöveg, optikai eszközökrövid terjedelmű szöveget tudnak elolvasni.

Számukra a síkírás olvasása olyan fárasztó, hogy hosszabb szövegek esetén a pontírás alkalmazása mindenképpen szükséges, a látásmaradvány kihasználása terén az utóbbi évek technikai fejlődése jelentős változást hozott az aliglátók életébe. Ugyanolyan látásmaradvánnyal rendelkező gyermekek, akik tíz-húsz évvel ezelőtt a vakok iskoláiban Braille írással tanultak, ma optikai segédeszközök használatával megtaníthatók a síkírás olvasására.

A gyengénlátók Képesek a normál nyomtatású szövegek olvasására a megszokottnál látássérült fogalmak rövidebb olvasótávolságról cmszámukra a nagyobb szövegmennyiség elolvasása is lehetséges, de szemizmaik és idegrendszerük számára ez megterhelő, ezért bizonyos esetekben pl. A vakok Számítógép segítségével síkírásos szövegeket képesek elolvasni.

Az olvasás feltételeinek változása jelentős hatással van a tanulási lehetőségek alakulására is.

látássérült fogalmak

A látássérültek oktatását segítő technikai eszközök Olvasó TV: olyan speciális televízió készülék, amely egy kamera és egy asztallap segítségével a kamera alá helyezett szöveget igen nagy nagyításban x, típustól függően is képes a képernyőre vetíteni. Az olvasó TV használatával kapcsolatos egyetlen korlátozó tényező, hogy nem hordozható, így az adott könyvet vagy szöveget el kell vinni oda, ahol az olvasó TV áll.

Látássérült fogalmak

Ez pl. Az olvasó TV alatt írni is lehet, így a gyengénlátó diák is tud pl. Hordozható eszközök: Látássérült fogalmak készülék.

  • Szemcsepp, amely javítja a látásélességet
  • A teljesen vakok és az aliglátók között mégis hatalmas különbség van, hiszen az aliglátók fizikálisan látnak, ha ez a látás ugyan kis mértékű is.
  • Vakság – Wikipédia
  • Olvasási beállítások, Látássérült fogalmak
  • Szent látvány gyógyítása

Méretét tekintve egy tablethez hasonlítható. A beépített optikai egység alá kerülő síkírás, vagy szemléltető anyag az eszköz képernyőjére kerül kivetítésre, a felhasználó által beállított nagyítási mértékben, illetve színösszeállításban.

Kihajtható támasztékának köszönhetően az optikai egység alá íróeszköz is becsúsztatható, ennek megfelelően az eszköz alatti jegyzetelés is lehetővé válik. Akkumulátorának köszönhetően többórás, töltés nélküli használata is megoldott. A nevezett készüléken kívül több, hasonló működési elven működő berendezés is létezik, látássérült látássérült fogalmak e-nagyító azaz elektromos nagyító gyűjtőnéven. A számítógép speciális perifériákkal és szoftverekkel felszerelve mind aliglátók, mind vakok számára lehetővé teszik segédeszközként való használatát.

A számítógéphez csatolt látássérült fogalmak beolvassa a síkírásos szöveget, a beszédkijelző pedig felolvassa a képernyőn látható szöveget, ami vakok számára az egyetlen lehetőség síkírás olvasására, aliglátók számára pedig hasznos kiegészítő segítség lehet. A beszédkijelző mellett létezik olyan Braille kijelző is, amely a képernyő egy vagy több sorát pontírásos jelekkel egy speciális perifériára írja.

A látássérült hallgatók tanulási sajátosságai 1.

Üdvözöljük a SANSZ honlapján!

Az önálló tanulás lehetőségei és problémái - Egyetemi vagy főiskolai tanulmányok folytatásának elemi feltétele a tankönyvek, tealátás kezelése elolvasása. Síkírásban nyomtatott könyvet olvasni vakon lehetetlen, a gyengénlátás súlyosabb eseteiben pedig lassú és fárasztó feladat.

látássérült fogalmak

A probléma megoldását a vakok számára a számítógép, gyengénlátók számára pedig emellett az olvasó TV más néven nagyító TV hozta. A számítógépek mind gyengénlátó, mind a vak személyek számára hasznos segítséget nyújtanak a tanulás területén. A gyengénlátó diákok az elektronikus tartalmakat pdf, doc formátum átmenet nélkül nagyítani tudják. A képernyőn való látássérült fogalmak megkönnyíti számukra az un.

Magic segédprogram, amely az egérrel való navigálás során az egér kurzora alá kerülő objektumokat különböző beállítási lehetőségek mellett kinagyítja, és fel is olvassa. Vak diák esetében a számítógép segítségével történő olvasáshoz a szöveget először scanerrel be kell vinni a számítógépbe, majd egy karakterfelismerő program felismeri és értelmezi a látássérült fogalmak, így a szöveget a beszédszintetizátor fel tudja olvasni.

Annak a vak embernek, aki e nélkül egyáltalán nem tud síkírásban rendelkezésre álló könyvhez, szöveghez hozzáférni, ez óriási látássérült fogalmak.

Meg kell azonban említeni azokat a negatívumokat, amelyekkel ennél a megoldási módnál számolni kell. Ezek a következők: Az egész folyamat scannelés, karakterfelismerő program lefuttatása, felolvastatás hosszú időt vesz igénybe.

Egy oldal elolvasása a szemmel való elolvasásnak látássérült fogalmak, egy rutinos olvasó egy óra alatt kb. A program karakter-felismerési képessége nem tökéletes, így — a szöveg nyomtatási minőségének függvényében — a szöveg kijavítására is szükség lehet. Ehhez látó segítségre van szükség, ezekben a helyzetekben tehát az önálló olvasás nem valósulhat meg. A scannelés minősége, így a felismerés hibaszázaléka nagymértékben függ a nyomtatás minőségétől. Így bizonyos szövegek pl.

Ha a belső margó keskeny vagy a könyv gerince túl vastag vagy nem rugalmas és így nem nyílik eléggé ki ahhoz, hogy a scannerre felfeküdjön, a könyvet szét kell szedni.

A látássérült gyermekek csoportjai

Ez saját könyv olvasása esetén megoldható, de akár könyvtárból kölcsönzött, akár valakitől kölcsönbe kapott könyv esetén lehetetlenné teszi az olvasást. A számítógéppel történő olvasás korlátai közé tartozik még a kézírásos szövegek olvasása, amelyre ez a módszer nem látássérült fogalmak. Így pl. A másik probléma az ábrák, képletek és egyéb grafikus információk fel-dolgozása. Ezeket ugyanis a számítógép nem tudja felolvasni.

Azok, akik nagyítva tudnak olvasni, az ábrákat olvasó TV-n vagy más eljárással pl.

5.2.2. Látássérülés

A vak diák helyzete különösen nehéz. Egyrészt számára is érzékelhetővé kell tenni a vizuális információt felolvasással vagy a vonalakat kidomborítva, hogy az ábra tapintással érzékelhető legyen. Az ún. A másik probléma azonban, hogy az ábra olyan grafikus elemeket tartalmazhat, amelyet egy veleszületett vak ember nem tud értelmezni.

Olvasási beállítások

Ezért látássérült fogalmak diákok számára a grafikus ábrák feldolgozásánál mindig azt kell végiggondolni: szükség van-e az adott ábrára a szöveg megértéséhez?

Hordoz-e a táblázat, grafikon, rajz plusz információt vagy csupán illusztrálja, vizualizálja a szöveg tartalmát? Minden olyan esetben, ha az ábra mondani-valóját a szöveg tartalmazza, a legcélszerűbb azt egyszerűen kihagyni.

látássérült fogalmak

Ha az ábra új információt tartalmaz, akkor meg kell próbálni az ábra mondanivalóját megfogalmazni. Ez sokkal inkább hasznos, mint ha pontról pontra ismertetjük, hogy az ábrán mi látható. Az önálló, számítógép segítségével történő olvasást nagyban segíti, ha a tananyag elektronikus formában elérhető. Mivel a könyvek, jegyzetek ma már szinte kivétel nélkül számítógépen íródnak, így a szerző beleegyezésével ezek az anyagok megszerezhetők, és ezek hiba nélkül, viszonylag kevés időveszteséggel scannelni, felismertetni látássérült fogalmak kell olvashatók.

látássérült fogalmak

Mivel az egyetemeken és főiskolákon sok a saját látássérült fogalmak által írt, vagy saját kiadású jegyzet, ezeket nagyobb eséllyel lehet megszerezni, hiszen a szerző maga is ismeri vagy kollégáin keresztül referenciát kap a diákról.

Az előadásokon való aktív részvétel Ez a vak és a gyengénlátó diákok számára egyaránt gondot okoz, hiszen a táblára írt kézírást, az írásvetítő fóliáit vagy más szemléltető ábrát, képet egy gyengénlátónak sincs esélye jól látni, különösen mivel az előadótermek katedrája általában több méter távolságra van az első padsortól. Hasznos segítség, ha írásvetítő vagy projektor használata esetén az előadó fénymásolja vagy kinyomtatja a kivetített ábrákat és szövegeket a látássérült diák számára.

Így a gyengénlátó diák a kivetített kép helyett a saját példányán tudja követni az előadást, a vak diák pedig később a tanulás során el tudja olvasni ezeket. A táblára írt szöveg esetében az egyetlen lehetséges segítség, ha az előadó folyamatosan mondja, amit ír, illetve minden alkalommal, amikor egy táblára írt sorra utal, akkor nemcsak rámutat, hanem fel is olvassa azt.

Ezt kezdetben sok előadónak nehéz megszokni, ilyenkor megkérheti a látássérült diákot, hogy figyelmeztesse őt, amikor elfeledkezik a táblára írt szöveg hanggal kíséréséről, esetleg megállapodnak a diák szomszédjával, személyi segítőjével, aki ilyenkor halkan közli a táblára írt látássérült fogalmak. Az írásbeli feladatok elvégzésének módszerei A látó írás helyettesítésére a gyengénlátók esetében nincs szükség.

A súlyosabb fokú látássérülteknél háromféle módszer áll rendelkezésre: Braille írás, számítógépbe írás és a diktafonra rögzítés. A Braille írás csak saját használatra alkalmas, hiszen azt sem a tanárok, sem a diáktársak nem tudják elolvasni. A számítógép jó lehetőség a látássérült diák számára írásbeli munkák, dolgozatok elkészítéséhez.

Az így megírt szövegeket a látássérült diák a beszédszintetizátor segítségével ellenőrizni is tudja, síkírásos nyomtatón kinyomtatva pedig a látó ember számára is olvasható.

Amennyiben Braille nyomtató is rendelkezésre áll, úgy a vak diák szükség esetén a Braille írásban kinyomtatott látássérült fogalmak magával is tudja vinni és az adott helyzetben pl. Az előadások alatti jegyzetelés megoldására mindhárom módszer alkalmazható.

  • A látáscsillapító vitaminok javítására
  • Bízunk abban, hogy bár az érzékszervek működése és minősége az életkor előrehaladtával csökken, megfelelő optikai korrekcióval szemüveg vagy nagyító az esetek többségében korrigálható a látásélesség.
  • Fogalomtár – Ki-Látás Közhasznú Alapítvány
  • Látássérülés definíciója | Szülősegítő
  • Jobb látás myopia

A Braille írással történő jegyzetelés komoly hátránya, hogy az ehhez használatos írógép rendkívül zajos, így az mind az előadót, mind a hall-gatótársakat zavarja.

A környezet számára kellemesebb megoldás a diktafon használata, látássérült fogalmak általában a látássérült diákok otthon készítenek írásos feljegyzéseket. Ez a módszer a kettős munka miatt a látássérült dáknak kevésbé kedvező, viszont nem zavarja a látó társakat. A legjobb és legkorszerűbb megoldás a hordozható számítógép használata, amellyel a vak diák fejhallgatóval minimális zajjal tud jegyzetelni, az anyagot pedig a számítógép tárolja és az a későbbiekben akár elektronikus formában, akár Braille vagy síkírásban kinyomtatva elérhető vak diákok elmondása szerint népszerűségüket nagyban fokozza, ha kinyomtatott jegyzetlapokat kérhetnek tőlük az elmulasztott előadásról évfolyamtársaik.

Az egyenlő feltételek biztosítása a számonkérés különböző formáiban A súlyos fokú látássérültek tudásának számonkérésére zárthelyi dolgozat, beszámoló, vizsga stb. Minden olyan esetben, amikor a feladatok írásban történő megoldásának nincs különleges jelentősége, azt javasoljuk, hogy látássérült fogalmak tanár tegye lehetővé látássérült diákja számára, hogy szóban mondja el válaszait a feltett látássérült fogalmak.

Azokban a helyzetekben, amikor írásbeli vizsgáztatásra van szükség pl.